Ta strona używa cookies do celów analitycznych.

22/11/2023

Black Friday a Dyrektywa Omnibus

W dzisiejszym artykule pokażemy przykłady stosowania Dyrektywy Omnibus w pierwszym roku jej obowiązywania w Polsce oraz wskażemy jakich praktyk powinni wystrzegać się przedsiębiorcy z branży e-commerce.


W styczniu 2023 r. weszła w życie ustawa  z dnia 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2022 r. poz. 2581) , która wprowadziła do polskiego porządku prawnego tzw. Dyrektywę Omnibus dotyczącą nowych obowiązków przedsiębiorców, którzy dokonują sprzedaży na rzecz konsumentów.

Szerzej pisaliśmy o tym tu: https://www.apogado.pl/od-1-stycznia-2023-r-zmiany-w-e-commerce-czy-aktualizowales-juz-regulamin-i-strone-internetowa-swojego-sklepu oraz tu: https://www.apogado.pl/wejscie-w-zycie-dyrektywy-omnibus-co-to-oznacza-dla-e-commerce

W dzisiejszym artykule pokażemy przykłady stosowania nowych przepisów w pierwszym roku ich obowiązywania  w Polsce oraz wskażemy jakich praktyk powinni wystrzegać się przedsiębiorcy z branży e-commerce.

Naczęściej można zauważyć uchybienia w stosowaniu w/w przepisów właśnie podczas akcji wyprzedażowych takich jako zbliżające się: Black Friday czy Cyber Monday.

 

Jakie postanowienia nowych przepisów były najczęściej niewłaściwie stosowane w 2023 roku ?

1. Obowiązek informowania konsumentów o najniższej cenie produktu w ciągu 30 ostatnich dni przed wprowadzeniem obniżki.

Po wejściu w życie nowych przepisów, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) przeprowadził kontrolę stron internetowych przedsiębiorców działających w sektorze e-commerce.

W wyniku tej kontroli, za najczęściej stosowane nieuczciwe praktyki przez przedsiębiorców w zakresie umieszczania informacji o najniższej cenie uznano:

  • zamieszczanie obok ceny aktualnej drugiej ceny przekreślonej, bez określenia czym jest ta cena,
  • umieszczanie ukrytej informacji, że podana cena jest najniższą w okresie 30 dni przed obniżką, która była widoczna dla konsumenta dopiero po kliknięciu w cenę,
  • zastępowanie zwrotu „najniższa cena towaru w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki” innymi zwrotami, przykładowo „cena Omnibus”, „cena referencyjna”, „cena sprzed 30 dni”,
  • obliczanie wysokości rabatu w odniesieniu do ostatniej obowiązującej ceny lub ceny regularnej, a nie w stosunku do najniższej ceny w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.

Również za nieuczciwe praktyki uznano mało czytelne zamieszczanie informacji o najniższej cenie.

Przykładowo  w znanej sieci handlowej, w której sklepie internetowym dopatrzono się niewłaściwego zamieszczania informacji o najniższej cenie sprzed promocji – kolor czcionki był bardzo zbliżony do koloru tła strony przez co nie był on odpowiednio widoczny. W sklepach stacjonarnych wykryto natomiast przypadki stosowania zbyt małej czcionki w porównaniu do innych napisów umieszczonych na oznaczeniach cen towarów, przez co odciągały one uwagę od najniższej ceny produktu. UOKiK zobowiązał sieć do zmiany sposobu przedstawiania cen produktów, w przeciwnym wypadku zagroził nałożeniem kary pieniężnej w wysokości do 10% rocznych obrotów Spółki.

 

2. Obowiązek informowania konsumentów o tym, kto jest sprzedawcą.

W tym przypadku UOKiK nałożył karę pieniężną w wysokości 100 710 złotych na spółkę prowadzącą dwa sklepy odzieżowe online.Na ich stronach internetowych nie zamieszczono informacji, że są one jedynie pośrednikami w zakupach. Klienci dowiadywali się o tym fakcie w momencie chęci odstąpienia od umowy, co wiązało się z samodzielnym odesłaniem towaru bezpośrednio do producenta, który swoją siedzibę miał w Azji.

 

3. Obowiązek weryfikowania  opinii wystawionych przez konsumentów.

UOKiK oprócz kontroli przedsiębiorców w zakresie weryfikowania opinii, w tym roku skontrolował również przedsiębiorców oferujących usługi marketingowe, którzy odpłatnie oferowali sprzedaż nieprawdziwych opinii o produktach. Na jednego z przedsiębiorców UOKiK nałożył karę w wysokości 40 000 złotych.

Natomiast kolejnemu przedsiębiorcy postawiono zarzuty za handel fałszywymi opiniami, które oprócz formy komentarzy, były wystawiane w formie gwiazdek. Pomimo, iż na terenie Unii Europejskiej sprzedawanie fałszywych opinii zostało ograniczone, to coraz częściej do przedsiębiorców trafiają takie oferty od podmiotów spoza UE. 

 

W przypadku jakichkolwiek pytań dotyczących zastosowania przepisów dyrektywy Omnibus zapraszamy Państwa do kontaktu z naszą Kancelarią pod adresem e-mail: kancelaria@apogado.pl