Ta strona używa cookies do celów analitycznych.

06/06/2023

Co dla przedsiębiorców oznacza Dyrektywa ECN+?

Dyrektywa Parlamentu i Rady (UE) 2019/1 z dnia 11 grudnia 2018 r. mająca na celu nadanie organom ochrony konkurencji państw członkowskich uprawnień w celu skuteczniejszego egzekwowania prawa i zapewnienia należytego funkcjonowania rynku wewnętrznego, zwana jest Dyrektywą ECN+. Wejście w życie przepisów bezpośrednio z niej wynikających nastąpiło w Polsce 20 maja 2023 roku. Jakie najważniejsze zmiany przewiduje Dyrektywa?

 

I. Rozszerzenie katalogu uprawnień Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów  oraz innych organów państwowych względem przedsiębiorców.

Nowelizowane ustawy o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz niektórych innych ustaw z dnia 9 marca 2023 r., Dz.U. z 2023 r. poz. 852 , które weszły w życie 20 maja 2023 r., zwiększają uprawnienia organów państwowych co do żądania od przedsiębiorstw lub ich związków informacji dotyczących naruszeń związanych między innymi z:

  • niezgodnymi z prawem porozumieniami i praktykami zawartymi pomiędzy przedsiębiorcami,
  • nadużywaniem przez przedsiębiorców pozycji dominującej na rynku.

I tak,  nowe przepisy przewidują w szczególności, że:

  • Prezes UOKiK może zarządzić przeszukanie lokalu mieszkalnego, pomieszczeń, nieruchomości, środków transportu w celu znalezienia i uzyskania informacji mogących stanowić dowód w sprawie.

Przeszukanie może odbyć się gdy występują uzasadnione podstawy do przypuszczenia, że w miejscach tych przechowywane są przedmioty, akta, księgi, dokumenty i informatyczne nośniki danych w rozumieniu przepisów o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, mogące mieć wpływ na ustalenie stanu faktycznego istotnego dla prowadzonego postępowania.

  • Osoby niebędące przedsiębiorcami, przedsiębiorcy jednoosobowi oraz osoby prawne i inne jednostki organizacyjne obowiązane są do udzielania wszelkich koniecznych informacji, w tym przekazywania dokumentów na żądanie Prezesa Urzędu.
  • W toku przeprowadzania kontroli, Prezes UOKiK może zwrócić się o pomoc policji lub innego organu. W przypadku oporu, funkcjonariusze Policji mogą podjąć wobec danej osoby czynności zmierzające do umożliwienia rozpoczęcia lub przeprowadzenia przeszukania.
  • Prezes Urzędu, w celu przymuszenia przedsiębiorcy do wykonania nałożonych na niego obowiązków, może nałożyć na przedsiębiorcę okresową karę pieniężną w wysokości nieprzekraczającej 5% średniego dziennego obrotu przedsiębiorcy.
  • Każda osoba wezwana w charakterze świadka w toku postępowania przed Prezesem UOKiK ma obowiązek stawić się i złożyć zeznania.

 

II. Ochrona korespondencji przedsiębiorców z profesjonalnymi pełnomocnikami (radcą prawnym, adwokatem),

Jeżeli w toku kontroli kontrolowany przedsiębiorca lub osoba przez niego upoważniona oświadczy, że ujawnione w toku kontroli pisma lub dokumenty stanowią pisemną komunikację pomiędzy przedsiębiorcą a niezależnym od niego adwokatem lub radcą prawnym, organy państwowe co do zasady pozostawiają te dokumenty w miejscu kontroli. Jednak to po stronie przedsiębiorcy spoczywa cieżar dowodu,aby wykazać że konkretne dokumenty stanowią w/w przedmiot komunikacji z prawnikiem.

Organy kontrolujące mogą natomiast „pobieżnie” zapoznać się np.z pismem, które według przedsiębiorcy stanowi korespondencję z adwokatem lub radcą prawnym w celu zweryfikowania jego charakteru.

 

III.   Szanse ograniczenia odpowiedzialności przedsiębiorców przy pomocy tzw. Leniency.

Leniency jest instytucją umożliwiającą ograniczenie lub wyłączenie odpowiedzialności przedsiębiorcy za naruszenie prawa konkurencji, w ramach tzw. „programu łagodzenia kar”.

  • Wejście w życie Dyrektywy ECN+ wiąże się również ze zmianami kodeksu karnego. I tak; sprawca przestępstw z art. 305 § 1 i § 2 kodeksu karnego, związanych z zakłócaniem przetargu publicznego, rozpowszechnianiem informacji, ich przemilczaniu lub wejściu w porozumienie z inną osobą nie podlega karze, jeżeli zawiadomił o fakcie jego popełnienia organ powołany do ścigania przestępstw lub organ ochrony konkurencji państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub Komisję Europejską i ujawnił wszystkie istotne okoliczności tego przestępstwa, zanim organ powołany do ścigania przestępstw o nim się dowiedział.
  • Nowelizowane przepisy dotknęły również uczestników tajnego kartelu przedsiębiorców. Tajny kartel to porozumienie co najmniej dwóch konkurentów, zmierzające do koordynacji działań konkurencyjnych na rynku lub wpływania na istotne czynniki konkurencji, którego istnienie jest częściowo lub w pełni ukryte.Uczestnicy tajnego kartelu w zamian za przekazanie odpowiednim organ państwowym lub unijnym informacji lub dowodów, którymi dysponuje, o kartelu oraz jego roli w kartelu zostaną zwolnieni z kary pieniężnej za udział w kartelu albo kara ta zostaje obniżona.

Jeżeli mają Państwo jakiekolwiek pytania związane z opisaną nowelizacją, zapraszamy do kontaktu z Kancelarią: kancelaria@apogado.pl